Gedeeld verdriet

Gedeeld verdriet

Rouw ondersteuningsgroep bij echtscheiding: Gedeeld verdriet

Het komt steeds vaker voor dat jongeren te maken krijgen met echtscheiding binnen het gezin.

Zij krijgen dan te maken met nieuwe systemen, daar wordt nogal wat van ze gevraagd. Er kan sprake zijn van ruzie, opa of oma niet meer mogen zien, of rol- en plekverwarring wanneer een kind de jongere kinderen moet opvangen of zorg draagt voor het huishouden.

Als jongeren te maken krijgen met echtscheiding is dit ook een vorm van rouwen.

Hun veerkracht wordt dan danig op de proef gesteld. Vaak laten ze hun verdriet naar buiten toe niet zien terwijl het er wel zit. Veel jongeren voelen zich alleen met hun probleem. Uit onderzoek is gebleken dat delen met leeftijdsgenoten heel ondersteunend kan zijn.

In de bijeenkomsten kunnen de leerlingen hun verhaal vertellen, leren ze de realiteit onder ogen te zien, om te gaan met hun gevoelens en de veranderingen in hun leven. Daarnaast oefenen ze met coping vaardigheden en hoe ze om kunnen gaan met deze nieuwe situatie.

Wanneer jongeren geconfronteerd worden met echtscheiding heeft dit vaak invloed op hun functioneren op school. Dit is voor ons de aanleiding geweest om een ondersteuningsgroep aan te bieden. De groep zal starten in februari 2022 en wordt geleid door Rianne Nooteboom en Nikki Jutte. Zij zijn extra geschoold in het begeleiden van leerlingen en speciaal ook bij rouw bij echtscheiding.

Deze ondersteuning bestaat uit 8 bijeenkomsten van ca 1,5 uur. Voorafgaande is er een ouderavond waarin we de ouders laten ervaren wat we gaan doen in deze groep. Na afloop van de 8 bijeenkomsten sluiten we dit traject ook weer af met de ouders. Ouders en/of leerlingen kunnen zich zelf aanmelden via de mail bij

Rianne Nooteboom r.nooteboom@svszeist.nl

Nikki Jutte n.jutte@svszeist.nl