Nette kleren en korte nachten

Nette kleren en korte nachten

Gladgestreken bloezen, nette jurken en gepoetste schoenen. Dit waren drie dagen lang de kleren van ruim honderd leerlingen uit de vierde klas van diverse middelbare scholen uit provincie Utrecht. Niet zomaar, nee, deze leerlingen deden afgelopen januari mee aan de provinciale ronde van het MEP! Met trots mag ik verkondingen dat de Stichtse Vrije School Zeist uit winnaar uit de bus is gekomen.

Het Model European Parliament, oftewel het MEP, is een debatwedstrijd voor scholen. Drie dagen lang brengen de leerlingen van de deelnemende scholen door in het provinciehuis in Utrecht, om te debatteren over actuele Europese vraagstukken. Ze bootsen het echte Europees Parlement na en dat betekent nette kleren en net taalgebruik. Alle scholen vertegenwoordigen een land uit het Europees Parlement. De leerlingen proberen tijdens het debat zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van hun eigen land. Dit levert vaak lastige, maar ook hele leuke debatten op. Van de deelnemende scholen wordt er één winnende school gekozen. Van de winnende school mogen twee leerlingen door naar de nationale ronde van het MEP en van de overige scholen mag er één uitverkorene door. Samen vertegenwoordigen deze leerlingen de provincie Utrecht bij de nationale ronde van het MEP. Ook bij MEP nationaal in Den Haag kan er weer gewonnen worden, deze leerlingen zullen naar het internationale MEP in het buitenland gaan. Vorig jaar won de provincie Utrecht bij MEP nationaal en toen zijn Thijs van Aken en Maxim Zewe naar het internationale MEP geweest.

Drie dagen debatteren saai? Helemaal niet! Na de dag op het provinciehuis slapen de meeste scholen in een hostel in Utrecht. Dat is hartstikke leuk en gezellig en levert een hoop korte nachten, maar vooral veel lol op. Daarnaast gaat er van elke school ook een journalist mee. Deze journalisten maken onder leiding van twee hoofdredacteuren samen een krant over het MEP en houden de social media bij, wat alle formaliteit een beetje opfleurt.

De Stichtse Vrije School Zeist, als land Polen, heeft dit jaar gewonnen! Zelf was ik namens de Stichtse Vrije School mee als hoofdredacteur van de journalisten. Het was ontzettend leuk om Polen vanaf de zijlijn aan te moedigen. De winst is voor een groot deel te danken aan de hechte band die we als Polen hadden, waar onze voorzitter en leider van de groep, Maxim Zewe, voor heeft gezorgd. Ik ben ontzettend trots op heel Polen, het is een terechte overwinning. Mee naar de nationale ronde mogen Jesse Ruwette en Simon van Os.

Als je ooit de kans krijgt mee te doen aan het MEP, moet je die kans zeker nemen! Het is ontzettend leerzaam en interessant, maar vooral heel gezellig. Al met al, wie kan zeggen dat ze om drie uur ’s nachts in een hostel in Utrecht een kebabspeech hebben geschreven?

Door: Wieke van Vlaardingen, leerling klas 11vwo