Toespreekavonden op de Stichtse Vrije School

Toespreekavonden op de Stichtse Vrije School

Een zomeravond, een ingetogen en feestelijke bijeenkomst. Er komen jonge mensen bij elkaar, op de drempel van het echte leven, samen met hun ouders en hun leraren. De avond wordt geopend met de grondsteenspreuk van de school.
Ieder jaar zijn er op school in de allerlaatste schoolweek een aantal heel bijzondere avonden. Voor mij vormen die altijd een van de hoogtepunten van het schooljaar. Ik heb het over de zogenaamde toespreekavonden waarop we afscheid nemen van de klassen die de school gaan verlaten, dus de 10-mavoklas en de verschillende 12e klassen.
Op zo’n avond wordt iedere leerling kort toegesproken door een leraar die de leerling daar zelf voor heeft uitgekozen. Dit gebeurt in de vorm van een beeld. En daarvoor heeft de betreffende leraar de getuigschriften van de leerling doorgelezen, een gesprek gevoerd met de leerling en er is een speciale vergadering geweest met alle docenten die aan de klas lesgeven. Op die manier kun je je als leraar een goed beeld van de leerling vormen.
Deze avonden hebben een besloten karakter, er zijn naast de leerlingen van de betreffende klas en hun ouders, leraren aanwezig die de klas kennen. Het is mooi om te merken dat iedere leerling herkenbaar wordt neergezet via een beeld, en voor de klas ook mooi om te zien dat elke docent dat op zijn eigen manier doet.

Deze avonden vinden altijd plaats in de Sint Janstijd, in de tijd van midzomer en het karakter van de avond past daarbij. Een bont kleurenpalet waarin iedere leerling zijn of haar eigen kleur heeft, als een soort boeket van allemaal verschillende bloemen die samen een heel mooi geheel vormen. Bij het Sint Jansfeest spring je over het vuur, en daar heb je moed voor nodig. Op deze avond is er de afsluiting van de schooltijd met daarin ook een wens voor de toekomst, de beelden hebben toekomstkarakter. En ook voor de stap naar het nieuwe jaar met nieuwe uitdagingen is moed nodig.

Op de toespreekavond krijgt de leerling ook zijn of haar eindgetuigschrift als afronding van de vrijeschooltijd. In dezelfde week is er dan op de allerlaatste dag nog het afscheid van alle leerlingen en leraren op school via een bloemenhulde op het plein.

Rianne Nooteboom